Testy użyteczności stron internetowych i aplikacji

testy użyteczności

Testy użyteczności pomogą nam znaleźć odpowiedź na pytanie, czy nasz produkt jest przyjazny użytkownikowi. Dzięki nim możemy podnieść efektywność i poziom konwersji. Jak to działa i na czym dokładnie polegają testy użyteczności aplikacji lub stron internetowych?

  • Testy użyteczności odpowiadają za weryfikację, czy oprogramowanie będzie zrozumiałe, łatwe w obsłudze i atrakcyjne z perspektywy użytkownika.
  • Wśród popularnych metod testów użyteczności znajdziemy: analizę heurystyczną, nagrania sesji, heatmapy, badania ankietowe i w końcu testy użyteczności.
  • Klucz do sukcesu to odpowiedni dobór grupy badanych.

Czym są testy użyteczności? Definicja

Testy użyteczności są definiowane w różny sposób, ale każda z definicji podkreśla ich skupienie na użytkowniku. Najważniejszym zadaniem testów użyteczności jest odpowiedź na pytanie, czy oprogramowanie będzie zrozumiałe dla potencjalnego odbiorcy, łatwe w obsłudze, a przede wszystkim atrakcyjne. Inną nazwą badania użyteczności są testy User Experience. Autor lub właściciel oprogramowania nie będzie w stanie ocenić jego układu, struktury, a także designu z punktu widzenia przypadkowego użytkownika. Testy użyteczności pokażą nam, jakie problemy mogą się pojawić i przerwać ścieżkę zakupową klienta. Przeszkodą okazują się często zbyt skomplikowane interfejsy lub nieodpowiedni podział zawartości oprogramowania na podstrony i kategorie. Takie sytuacje mogą doprowadzić potencjalnego klienta do frustracji.

Testy użyteczności zostały stworzone przede wszystkim w celu:

  • uniknięcia ewentualnych przeszkód na drodze odbiorcy,
  • dopasowania UX do tego, czego spodziewa się użytkownik.

Jak działają testy użyteczności?

Badanie użyteczności stron internetowych mogą przybrać różne formy. Zazwyczaj są przeprowadzane w ramach Audytu Usability. Wśród popularnych metod znajdziemy między innymi: analizę heurystyczną, nagrania sesji, heatmapy, badania ankietowe i w końcu testy użyteczności.

Przygotowanie i przeprowadzenie takiego badania zakłada kilka etapów. Wśród nich możemy wymienić:

  • stworzenie scenariusza,
  • dobranie uczestników testu,
  • przeprowadzenie badania oraz
  • podsumowanie wniosków i spostrzeżeń.

Liczbę uczestników należy dostosować do złożoności projektu oraz celu badania. Warto zwrócić uwagę, że dostępnych jest wiele narzędzi, które mogą pomóc w przeprowadzeniu testów.

Wsparcie narzędziowe umożliwi nam zoptymalizowanie czasu, jaki należy poświęcić na testowanie. Otrzymamy również automatycznie wygenerowaną listę wniosków. Warto jednak podkreślić, że powinniśmy zlecić takie działania profesjonalistom. Wnioski to nie wszystko! Trzeba również wiedzieć, co dalej z nimi zrobić.

Kto powinien być uczestnikiem testów użyteczności?

Aby otrzymać odpowiedź na nurtujące nas pytania, powinniśmy przede wszystkim dobrać odpowiednią grupę badanych. Jeżeli decydujemy się na testy zdalne, wówczas warto znaleźć uczestników rzeczywiście zainteresowanych produktem, należących do grupy docelowej. Jak to zrobić? Jednym z najprostszych rozwiązań jest przede wszystkim szukanie wśród subskrybentów newslettera, obserwatorów strony lub odbiorców social mediów. Warto zwrócić uwagę, czy w kręgu naszych znajomych nie znajdują się osoby odpowiadające profilowi. Jeżeli strona internetowa lub aplikacja działa, wówczas można poszukać uczestników wśród osób aktywnie korzystających z opublikowanej wersji produktu.

Dzięki temu zwiększamy wiarygodność testów oraz szanse na to, że osoby badane skorzystają z naszego produktu w przyszłości. Bez wątpienia testy użyteczności niosą ze sobą wiele korzyści i wniosków, do których sami moglibyśmy nie dojść.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *